Pengaruh Penggunaan Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Islam Al-Izhar Cendekia Makassar

Pengaruh Penggunaan Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Al-Izhar Cendekia Makassar

Authors

  • Auliya Rahmah Universitas Negeri Makassar
  • Muharram Muharram Universitas Negeri Makassar
  • Muhammad Akil Musi Universitas Negeri Makassar
  • Herlina Herlina Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59638/ihyaulum.v2i3.367

Keywords:

Glenn Doman Method, Literacy Skills, 5-6 year old children

Abstract

This research aims to determine: (1) The description of the implementation of the Glenn Doman method in 5-6-year-old children (2) The description of the literacy skills of 5-6-year-old children before and after the implementation of the Glenn Doman method (3) The effect of the implementation of the Glenn Doman method on literacy skills of 5-6-year-old children. This research is a quantitative study with an experimental method, a pretest-posttest Nonequivalent Control Group Design research design. The subjects in this study were 22 children, divided into two groups, namely 11 children in the experimental group and 11 children in the control group. Data collection techniques used tests and observations with the help of observation guidelines for children's literacy skills. Data analysis used descriptive statistical analysis and non-parametric statistics. The results of this study indicate that (1) The Glenn Doman method can stimulate children's literacy skills (2) There is a significant difference in children's literacy scores before and after being given treatment, based on the results of the Wilcoxon test for the experimental group, the calculated Z value is -2.943 and the significance value is 0.003. (3) There is an effect of using the Glenn Doman method on children's literacy skills.

References

Adnan, A., Muharram, M., & Jihadi, A. (2019). Pengembangan e-book biologi berbasis konstruktivistik untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMA Kelas XI. Indonesian Journal of Educational Studies, 22(2), 112-119.

Andriani, A. (2023). Pengaruh Metode Glenn Doman Terhadapkemampuan Membaca Permulaan Di Taman Kanak-Kanak Katolik Santo Fransiskus Asisi Kota Makassar.

Ariati, N. P. P., Padmadewi, N. N., & Suarnajaya, I. W. (2018). Jolly phonics: effective strategy for enhancing children english literacy. SHS Web of Conferences, 42, 00032. https://doi.org/10.1051/shsconf/20184200032

Bachtiar, M. Y., Herlina, H., & Ilyas, S. N. (2022). Model Bermain Konstruktif untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Anak TK. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2802-2812.

Bakri, N. (2016). Fakultas Sains Dan Teknologi Universitas Islam Negeri ( Uin ) Alauddin. Biologi, 2(112), 2–4.

Basyiroh, I. (2018). Program Pengembangan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi, 3(2), 120–134.

Dwi Irma Safitri. (2018). Pengaruh Bermain Flashcard Dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Surya Bahari Lampung Timur.

Firdaus, K. N., Indahwati, L., & Wati, L. R. (2019). Perbedaan Efektifitas Antara Stimulasi Bahasa dengan Metode Glenn Doman Melalui Kartu Edukasi Bergambar dan Kartu Edukasi Tulisan Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Prasekolah di Kelompok B TK Al-Jihad Kota Malang. Journal of Issues in Midwifery, 3(3), 88–96. https://doi.org/10.21776/ub.joim.2019.003.03.4

Gading, I. K., Magta, M., & Pebrianti, F. (2019). Pengaruh Metode Suku Kata Dengan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Mimbar Ilmu, 24(3), 270. https://doi.org/10.23887/mi.v24i3.21417

Hapsari, W., Ruhaena, L., & Pratisti, W. D. (2017). Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Prasekolah Melalui Program Stimulasi. Jurnal Psikologi, 44(3), 177. https://doi.org/10.22146/jpsi.16929

Herman, H., Rusmayadi, R., & Herlina, H. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di TK.

Indria, V. P., Sumarsih, S., & Agustriana, N. (2017). Meningkatkan kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Kelompok A PAUD Sambela Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 2(2), 95-100.

Khomsiyatun, U. (2019). Pola pengembangan literasi bahasa pada anak studi kasus di PAUD Wadas Kelir. METABASA, 1(2).

Musi, M. A., & Winata, W. (2017). Efektivitas Bermain Peran Untuk Pengembangan Bahasa Anak. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 1(2), 93.

Natalia, D., & Kurniawaty, L. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Keaksaraan melalui Metode Fonik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Indonesia Playschool. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1707–1715.

Purnamasari, C., & Amal, A. (2021). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 4(1).

Puspitorini, T. D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Penggunaan Media Papan Flanel pada Anak Kelompok B TK Negeri Pembina Kecamatan Taman Kota Madiun. Jurnal Care: Children Advisory Research and Education, 5(2), 41–51.

Putri, W. D., Nasirun, M., & Suprapti, A. (2017). Metode Cerdas Berbahasa Indonesia Fonik dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pengembangan Bahasa. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(2), 131–138.

Putu Santi Oktarina, Trisnadewi, K., & Ni Luh Gede Dita Indah Sari. (2022). Persepsi Anak tentang Storytelling sebagai Media Pengembangan Budaya Literasi. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 40–49. https://doi.org/10.25078/pw.v7i1.237

Rahadianita, N., & Resdasari, A. (2016). Efektivitas Brain Gym Terhadap Peningkatan Kemampuan Fonemik Pada Anak Usia Dini. Jurnal EMPATI, 5(1), 85–90. https://doi.org/10.14710/empati.2016.14986

Razak, A., Mansyur, A. Y., & Thalib, T. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Kedisiplinan Mahasiswa Fakultas Psikologi Unm.

Razak, A., & Jalal, N. M. (2018). Hubungan antara kecerdasan emosional dengan kompetensi kepribadian guru. Jurnal Psikologi" Talenta", 4(1), 1-79.

Rini, H. L. S., & Munawar, M. M. (2018). Pengaruh Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Padausia 5-6 Tahun Di Tk Maranatha 01 Semarang. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).

Rusmayadi, R., Musi, M. A., Ilyas, S. N., & Chafidah, N. (2023). Pengaruh PjBL Terhadap Kemampuan Literasi Baca Tulis Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 9(1), 17-23.

Sari, N. R., & Widyasari, C. (2022). Metode Glenn Doman untuk Menumbuhkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6045-6056.

Sulistyawati, E. E., & Sujarwo, S. (2016). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media video compact disc pada anak usia 5– 6 tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 28. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.8064

Triyanto, P. (2016). Pengaruh Terapi Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia Prasekolah Di Paud Tpq Ki Ageng Selo Gayam Sari Semarang (Doctoral dissertation, Fakultas Ilmu Keperawatan UNISSULA)

Waleulu, A., & Muharram, M. (2019). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik. Chemistry Education Review (CER), 8-16.

Wahyuni, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan Gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5840–5849. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3202

Widyastuti, A. (2017). Kiat jitu anak gemar baca tulis. Elex Media Komputindo.

Yulianti, D. (2019). Pengaruh Metode Membaca Glenn Doman Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Surakarta: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Zahro, I. F., Atika, A. R., & Westhisi, S. M. (2019). Strategi Pembelajaran Literasi Sains Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 121–130. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.121-130

Zati, V. D. A. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. Bunga Rampai Usia Emas, 4(1), 18–21.

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Rahmah, A., Muharram, M., Musi, M. A., & Herlina, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Islam Al-Izhar Cendekia Makassar: Pengaruh Penggunaan Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Al-Izhar Cendekia Makassar. Ihya Ulum: Early Childhood Education Journal, 2(3), 348–358. https://doi.org/10.59638/ihyaulum.v2i3.367