Improved Capabilities Reading Aloud Class III Media-Aided Flashcard at SDN 4 Karangbener
DOI:
https://doi.org/10.59638/jee.v2i2.242Keywords:
Reading skills, FlashcardAbstract
This Classroom Action Research (PTK) aims to improve the reading skills of class III students at SDN 4 Karangbener through Flash card media. The main problem faced by students is their low reading ability which is reflected in unsatisfactory reading test results and low motivation to learn to read. This research was carried out in two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection stages. Data collection techniques include observation sheets, interviews and test. The results of the research show that it can be seen from the results of data analysis in cycle I, as many as 8 students out of 15 total class 3 students have completed their ability to read aloud reaching 53.4% ??with an average score of 74.5. In cycle 2 the data processing results obtained increased to 13 students reaching 86.7% with an average score of 78.3. It can be concluded that there is an increase in the use of flashcard media in the ability to read aloud
References
Amelia, A., Intiana, S., & Indraswati, D (2024). Keefektifan Media Big Book Pada Kemampuan Membaca Kalimat Sederhana Siswa Kelas II SDN 37 Ampenan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(2008).
Ermawati, D., Aninda, D. K., Astuti, W., Firmansyah, Muhammad Rizal, & Atmojo, Wahyu Tri. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Pada Peserta Didik Kelas I Sd Muhammadiyah Birrul Walidain. Pendas?: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.
Ermawati, D., Cintiya Wati, M., Destantya, S., & Fivtia Sari, N. (2023). Pengaruh Media Balok Huruf Terhadap Keterampilan Membaca Pada Siswa Tunagrahita Kelas II SLB Negeri Purwosari. Jurnah Ilmiah Bina Edukasi, 16(2), 154–166. http://
Fadillah, S. N., Lapasere, S., Aqil, M., Hariana, K., Andika Pratama, R., & Pesik, V. A. (2024). Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyaring Peserta didik Menggunakan Metode Suku Kata Berbantuan Media Kartu Bergambar Pada Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2490–2503. https://doi.org/10.31949/jee.v
Febiani Musyadad, V., Supriatna, A., & Gosiah, N. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas III SDN Kertamukti. Jurnal Tahsinia, 2(1), 85–96. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.279
Fitri, A., Ermiana, I., & Husniati, H. (2022). Pengaruh Media Flash Card terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Gugus III Kecamatan Ambalawi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2402–2407. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4b.985
Fitriani. (2018). Keterampilan Membaca Nyaring Dengan Menggunakan Media Kartu Kata. PiJIES: Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 37–46. http://ejournal-iainpalopo.ac.id/PiJIES
Handayani, T., Aditia Ismaya, E., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Mind Mapping. MOTEKAR: Jurnal Multidisiplin Teknologi Dan Arsitektur, 1(2), 50–57.
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Didaktika, 9(1), 2. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.2
Hoerudin, C. Wahyu. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas III SDN Kertamukti. Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN), 3 Nomor 1(1), 1–15. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.279
Kasuma, Y. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD pada Pembelajaran Tematik Menggunakan Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD). Jurnal Basicedu, 7(5), 3043–3050. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6123
Khairani, F., Agusta, L., & Astuti, N. (2023). Pengaruh Media Flashcard Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar. Pendas?: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(2).
Khairunnisa, Singodiwongso, S., & Vioreza, N. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Media Cerita Bergambar. SEMNARA 21, 672–678.
Lia, A., Agustina, N., Mahmudah, S., Kharis, M., Ambarinanti, B. D., Amiruddin, F., & Najikhah, F. (2023). Pengembangan Media Cantung Untuk Meningkatkan Literasi dan NumerasiKelas 1 di SDN 03 Jepang Pakis. ADIJAYA?: Jurnal Multidisiplin, 1(3), 472–480. https://e-journal.naureendigition.com/index.php/mj
Masyithah, Halidjah, S., & Ghasya, D. A. V. (2024). Deskripsi Keterampilan Membaca Nyaring Siswa Kelas II Sekolah Dasar Negeri 31 Pontianak Barat. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2).
Musdalifah. (2023). Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Media Flash Card.
Musyadad, V. F., Supriatna, A., Gosiah, N., & Santang, S. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Iii Sdn Kertamukti.
Nadiroh, S. M., Purbasari, I., & Ermawati, D. (2023). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Budaya Literasi di SDN 1 Brantaksekarjati. Journal on Education, 5(3), 8602–8609. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1651
Purwati, G., Lyesmaya, D., & Nurasiah, I. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Media Cerita Bergambar Di Kelas Rendah. Jurnal Perseda, 2(3), 179.
Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1192–1199. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3162
Sari, P. M., Aprilia, N., & Hartono, R. (2023). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Melalui Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantu Media Flash Card Pada Sekolah Dasar Kelas 1a Muhamadiyah Pakel. STRATEGY?: Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 3(1), 105–112. https://doi.org/10.51878/strategi.v3i1.2006
Setiyana, T., Ismaya, E. Aditya, & Ermawati, D. (2023). Media Kartu Dengan Kearifan Lokal Gusjigang Untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas IV SD. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(1), 118–128. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.9438
Syahid, S. N. L., Maula, L. H., Nurmeta, I. K., Sulastri, A., & Ruslani, R. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Siswa SD melalui Media Pembelajaran Diorama Lingkungan. Jurnal Basicedu, 6(3), 5181–5192. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3076
Toja, A. E., Puang, D. M. El, & Bunga, M. H. D. (2022). Penggunaan Media Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Pada Peserta Didik Kelas III SDK Nita 1. Journal Nagalalang Primary Education, 4(2).
Wahyuni, W. W., & Maftuh, A. (2023). Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemula. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 5(2). https://jepjurnal.stkipalitb.ac.id/index.php/hepi

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 gista ayu Astriyani, Lia Fatmawati , Diana Ermawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.