PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR BERSERI KELAS IV SD NEGERI BONTORAMBA 1 KOTA MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.59638/jee.v2i1.75Keywords:
Menulis Narasi, Media Gambar BerseriAbstract
This study aims to find out: How to improve students' narrative writing skills using serial picture media for class IV SD Negeri Bontoramba 1 Makassar City. This type of research uses classroom action research (CAR). The research subjects were fourth grade students at SD Negeri Bontoramba 1 Makassar. Data collection techniques are observation, tests and documentation. The data in this study were analyzed using descriptive quantitative statistical analysis. The results of the research carried out showed that the improvement in students' narrative writing skills using serial picture media increased as seen from teacher and student observations as well as test results where cycle I showed that the percentage of students whose scores were above the KKM only reached 30% so that the student scores above the KKM increased to 85%. Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that using serial image media can improve students' narrative writing skills. at SD Negeri Bontoramba 1 Makassar.
References
Ahmad Rofi’udin dan Darmiyati Zuhdi, ( 2015 ). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi, Malang : UNM.
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Djauhar Siddiq, Muhammad. (2017) “Peran Bahan Pembelajaran Dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jendral Perguruan Tinggi Depdikbud.
Agustina Dwitia. (2022). “Pengembangan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Peserta Didik Kelas II SD/MI. (Skripsi: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Lampung.
Hidayah Nurul, Ulva Khumairo Rifky.( 2017). “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran”. Jurnal Terampil : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Volume 4 Nomor 1. p-ISSN 2355-1925 e-ISSN 2580-8915.
Hasan. H.( 2022). “Peran Media Gambar Berseri Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar”. Ainara Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan. 3 (2).
Kurniawan Heru. (2015). “Pembelajaran Kreatif Bahasa Indonesia”. Jakarta: Prenadmedia Group.
Kunandar. 2013. “Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru”. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kurniawan, Raafi Allen. (2014) .“Penggunaan Media Gambar Karikatur Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV SDN Jujar Tunggal 11 Surabaya. JPGSD.2(2):1-9
Lutvaidah Ukti. (2015). Pengaruh. Metode dan Pendekatan Pembelajaran Terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Jurnal Formatif 5 (3).
Madyawati Lilis. (2016). “Strategi Pembelajaran Bahasa Pada Anak” . Kencana: PT Kharisma Putra Utama.
Wahyudi Muhammad. (2019). “Penggunaan Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran dan Keterampilan Menulis Narasi di Sekolah Dasar Wahana Sekolah Dasar. Vol 27, N0, 1.
Nurfadillah Septy, D. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Membaca (Disleksia) dan Kesulitan Belajar Menulis (Disgrafia) Sswa Kelas I SDN Tanah Tinggi 3 (Tanggerang. MASALIQ?: Jurnal Pendidikan Dan Sains.
Andi Putra Ngurah. (2017). “ Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN Moahino Kabupaten Morowali”. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 2 No.4, ISSN 2345-614X.
Wahyudi Muhammad. (2019). Penggunaan Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran dan Keterampilan Menulis Narasi di Sekolah Dasar Wahana Sekolah Dasar. Vol 27, N0, 1.
Zulela. (2014). “Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Menulis di Sekolah Dasar”.http://ejournal.upi.ac.id Volume 1 Nomor 1.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 nafila, Nurhayati Selvi, Erniati Erniati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.